گزارشی از گایدلاین اجماعی جدید مدیریت دیابت نوع 1 تدوین شده توسط سازمانهای اصلی دیابت منتشر گردید

 

اول  اکتبر 2021 - گزارش جامع اجماعی جدید برای مدیریت دیابت نوع 1 (T1D) توسط دو انجمن پیشرو در زمینه دیابت- انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت (EASD) و انجمن دیابت آمریکا (ADA) منتشر شد. گزارش نهایی، که در نشست آنلاین سالانه EASD این هفته ارائه گردید، همچنین درDiabetologia ، مجله رسمی EASD و در Diabetes Care  ، مجله رسمی ADA منتشر شد.

این دو انجمن با هم تصمیم گرفتند که یک سند وسیع برای ثبت بهترین شیوه برای مدیریت T1D، پس از همکاری موفقیت آمیز آنها در ارائه ی گایدلاین مشابه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2  در سال 2019 ، ارائه کنند. اگرچه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 5 تا 10 درصد همه ی موارد ابتلا به دیابت را تشکیل می دهند با این حال تعداد این افراد به بیش از 25 میلیون نفر در سراسر جهان می رسد.

دکتر Anne L. Peters، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی Keck در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، توضیح داد: این بیانیه ی اجماعی جدید نه تنها پیشرفت های سال های اخیر در زمینه درمان دیابت نوع 1 ، بلکه سایر زمینه های حیاتی از دیدگاه بیمار - مانند پیامدهای روانی و اجتماعی زندگی با این بیماری، که گاهی نادیده گرفته می شوند- را پوشش می دهد.

در حالی که گایدلاینهای مختلف دیگری در مورد افراد مبتلا به T1D در گذشته منتشر شده است، تاکنون یک سند اجماعی واضح در این زمینه وجود نداشت و توصیه ها برای افراد مبتلا بهT1D ، اغلب با توصیه های مربوط به مبتلایان بهT2D ، اشتباه گرفته می شود یا "همراه" با آنها بیان شده است.

برای به دست آوردن طیف وسیعی از دیدگاه ها، تیم نویسندگان این دستورالعمل های جدید از 14 متخصص در طیف وسیعی از رشته های مراقبت های بهداشتی تشکیل شد که نیمی از آنها در ایالات متحده و نیمی در اروپا مستقر بودند.

موارد مورد بحث در گزارش عبارتند از: تشخیص، اهداف درمان و اهداف قند خون، برنامه مراقبت، آموزش خود مدیریتی دیابت و ملاحظات رفتاری اضافی، نظارت بر قند خون، انسولین درمانی، مدیریت هیپوگلایسمی، مراقبت های روانی اجتماعی، کتواسیدوز دیابتی، پیوند پانکراس و پیوند سلولهای جزایر، درمانهای کمکی، جمعیتهای خاص (از جمله زنان باردار، افراد مسن و مدیریت بیماران بستری) و توسعه فناوریهای آینده از جمله جایگزینی سلولهای بتا و ایمونوتراپی. محور اصلی این گزارش و نگاه این گزارش به آینده، اهمیت و نیاز به پرداختن به همه این عوامل از "دیدگاه بیمار" است.

در حالی که همه جزئیات این گایدلاین جدید را نمی توان در این نسخه ی رسانه ای گنجاند، برخی از نکات برجسته مهم شامل یک الگوریتم برای تشخیص دقیق T1D است، زیرا هیچ عاملی بطور جداگانه نمی تواند این وضعیت را به طور دقیق تأیید کند. علاوه بر این، حدود 40 درصد از موارد تشخیص ابتلا بهT1D ، در بزرگسالان در ابتدا به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده می شوند، تا حدی به این دلیل کهدیابت نوع 2 به دلیل افزایش نرخ چاقی و عدم تحرک بدنی در جوانان شایع تر شده است.

سلامت روانی اجتماعی و زندگی با T1D نیز به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است، زیرا بین 20 تا 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دچار ناراحتی و دیسترس احساسی مرتبط با دیابت (از جمله 15 درصد با افسردگی) می شوند. این مسائل مربوط به سلامت روانی و اجتماعی این افراد به ویژه در زمان تشخیص و هنگام بروز عوارض دیابت است. بهمین دلیل این گزارش توصیه می کند که مشکلات خود مدیریتی، مشکلات روانی و اجتماعی به صورت دوره ای بررسی و با استفاده از ابزارهای غربالگری معتبر کنترل شوند و تیم مراقبت های بهداشتی باید به طور مداوم نیازهای سلامت روانی افرادی که باT1D  زندگی می کنند را ارزیابی کند.

پیش نویس این گزارش، در ابتدا در نشست سالانه ADA در ژوئن 2021 ارائه شد، در آن زمان از متخصصان مراقبتهای بهداشتی دعوت شد که نظرات خود را در این زمینه ارسال کنند. پروفسور ریچارد هولت، رئیس این پانل و استاد دیابت و غدد درون ریز، توسعه انسانی و سلامت در دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان، توضیح داد: نظرات عمومی از طیف وسیعی از متخصصان مراقبت های بهداشتی در هر دو طرف اقیانوس اطلس دریافت شد که به عنوان یک فرد یا به نمایندگی از گروهی از متخصصان شاغل در مراقبت های بالینی، دانشگاهی و صنعت داروسازی به دعوت ما پاسخ  دادند. ما همه این نظرات را با دقت خواندیم و گزارش را مطابق آن تغییر دادیم. خوشبختانه اکثر این نظرات مربوط به شفاف سازی واژه ها در بخشهای خاصی بود و نیاز به تغییرات اساسی در پیش نویس بیانیه اجماعی اولیه نبود.

نویسندگان نتیجه گیری نمودند که هنوز شکاف های بزرگی در دانش ما در مورد نحوه پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری دیابت نوع 1 وجود دارد، ما همچنین آگاه هستیم که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1  درمان نابرابری را تجربه می کنند. ما امیدواریم که این گزارش، تحقیقات با کیفیت بهتر برای تعیین مراقبت مطلوب را ترویج کند و در عین حال به اشتراک گذاری بهترین شیوه های بالینی کمک کند تا همه افراد مبتلا به دیابت نوع 1، مراقبت های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-10-comprehensive-consensus-diabetes-major-organisations.html